يك دوست‌دار ميراث فرهنگي در يزد معتقد است: عبور وسايل نقليه از بازارهاي تاريخي يزد مانند بازار «خان» كه چند بناي تاريخي از جمله بازار «پنجعلي» و ميدان و حمام «خان» و بازار «مسگرها» در آن قرار دارند، سبب وارد شدن آسيب به اين محوطه مي‌شود.

امير ترقي‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: عبور و مرور موتورسيكلت و ماشين در اين بازار تاريخي كه در بافت تاريخي يزد قرار دارد و با ديگر بناهاي تاريخي محوطه مرتبط است، نه‌تنها سبب تعجب گردشگران، بخصوص گردشگران خارجي مي‌شود، بلكه لرزش‌هاي شديدي را در بدنه‌ي اين بافت تاريخي كه قدمت آن به دوره‌ي قاجار مي‌رسد، وارد مي‌كند.

وي بازار «خان» را يكي از شناخته‌شده‌ترين مكان‌ها در بافت تاريخي يزد دانست و گفت: شهرداري ناحيه‌ي تاريخي يزد معتقد است كه اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد بايد روي اين قضيه كار كند. از سوي ديگر، اداره كل ميراث فرهنگي يزد نيز معتقد است، شهرداري ناحيه‌ي تاريخي بايد به اين مسأله وارد شود و از بيشتر آسيب ديدن اين بافت جلوگيري كند. در حالي كه وظيفه‌ي هر دو نهاد است كه اين مشكل را برطرف كنند.

او ادامه داد: كارشناسان ميراث فرهنگي و حتا گردشگري معتقدند براساس اصول ميراث فرهنگي در نقطه‌اي كه گردشگر از آن ديدن مي‌كند، نبايد عبور و مرور وسايل نقليه به اندازه‌اي باشد كه سبب ايجاد ترافيك شود، بلكه بايد با ايجاد پياده‌رو، زيرساخت‌هاي گردشگري براي محوطه آماده شود تا چنين مكان‌هايي به پاركينگ و محل عبور و مرور وسايل نقليه تبديل نشوند.

ترقي‌نژاد افزود: اين شرايط زيبنده‌ي بافت تاريخي يزد نيست و بايد هرچه سريع‌تر براي اين مسأله چاره‌انديشي شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا